آمریکا به دنبال حمله‌ها در دریای سرخ به دنبال کمک شرکا برای برقراری امنیت است

واشینگتن‌پست می‌گوید طرح دولت بایدن توسعه گروه ضربت ترکیبی ۱۵۳ است

مانور نیروی دریایی ایالات متحده - CHELSEA PALMERUS NAVY/AFP

بحران دریای سرخ و حمله‌های حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری کماکان ادامه دارد و ایالات متحده می‌کوشد از گسترش جنگ اسرائیل در غزه به مناطق دیگر جلوگیری کند. در این چارچوب، آمریکا متحدان خود را برای استفاده از نیروی دریایی چندملیتی در راستای جلوگیری از افزایش این حمله‌ها به کشتی‌های تجاری آماده می‌کند. این درحالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در زمان اوج حمله‌های منتسب به جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی‌اش به شناورها، ائتلاف دریایی با حضور برخی کشورهای منطقه و اروپا ایجاد کرده بود که در آن زمان، با انتقاد برخی دمکرات‌های هم‌حزبی بایدن مواجه شد.

به گزارش واشینگتن‌پست، حوثی‌ها در روزهای گذشته موشک‌ها و پهپادهایی به سمت چند کشتی شلیک کردند و در هفته‌های اخیر دست‌کم یک کشتی را ربودند. اینک مشخص نیست که آیا ایالات متحده و متحدان آن خواهند توانست حوثی‌ها را از ادامه حمله‌ها بازدارند، یا باید به درخواست‌های اسرائیل برای اقدامات شدیدتر توجه کنند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت بایدن می‌خواهد به جای درگیری و واکنش متقابل به حوثی‌ها به دنبال بازدارندگی و تقویت امنیت آب‌های این منطقه باشد.

حمله‌های حوثی‌ها به بهانه انتقام‌گیری از حمله‌های اسرائیل علیه حماس در غزه آغاز شده است. 

شنبه، ۹ دسامبر (۱۸ آذر)، حوثی‌ها اعلام کردند که هر کشتی را که مقصدش اسرائیل باشد، در دریای سرخ هدف قرار خواهند داد، اما «کشتی‌هایی که هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارند یا به آنجا سفر نمی‌کنند، مجاز به عبور و مرور خواهند بود.»

تزاچی هانگبی، مشاور شورای امنیت ملی اسرائیل، گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، درباره تهدید حوثی‌ها با رئیس جمهوری بایدن و رهبران آلمان، فرانسه و بریتانیا صحبت کرده و به آن‌ها گفته است که اسرائیل به دنیا فرصت داده است تا سازماندهی لازم را ایجاد، و از تداوم حمله‌های حوثی‌ها جلوگیری کند.

یک مقام ارشد دولت ایالات متحده، به شرط ناشناس ماندن درباره مذاکرات دولت آمریکا، به واشینگتن‌پست گفت: «طرح دولت بایدن، راه‌اندازی گروه ضربت ترکیبی ۱۵۳، واحدی نظامی و متمرکز بر دریای سرخ و خلیج عدن است. این گروه ضربت، بخشی از نیروهای دریایی ترکیبی با ۳۹ کشور عضو و مقر آن در بحرین است.»

براساس این گزارش، گروه ضربت سی‌تی‌اف ۱۵۳ را افسری از نیروی دریایی ایالات متحده هدایت می‌کند. پیش از این، یک فرمانده مصری بر آن نظارت داشت. این واحد به فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده، معاون دریابان برد کوپر که او نیز در بحرین مستقر است، گزارش می‌دهد. یکی از مقام‌های دفاعی آمریکا اعلام کرد که بسیاری از کشورها برای جلوگیری از اختلال در حمل‌و‌نقل تجاری در این بخش از جهان، ابراز آمادگی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، پنجشنبه، ۷ دسامبر، به خبرنگاران در کاخ سفید گفته بود: «تمرکز ما بر این است که اطمینان حاصل کنیم که منابع مالی نظامی کافی برای جلوگیری از تهدید حوثی‌ها علیه تجارت دریایی در دریای سرخ و آب‌های اطراف آن، وجود دارد. اقتصاد جهانی بزرگ است. ما در واقع شاهد ابراز تمایل چندین شریک کلیدی بوده‌ایم.»

پنتاگون نیز پنجشنبه اعلام کرد که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، با شاهزاده خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی، «برای گفت‌وگو درباره تهدیدهای حوثی‌ها علیه آزادی کشتیرانی در دریای سرخ» صحبت کرده است. ژنرال چارلز کیو براون جونیور، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز در مورد مشابهی با همتای فرانسوی خود صحبت کرد. شنبه، ۹ دسامبر، یک کشتی فرانسوی دو پهپاد را که ظاهرا از یمن پرتاب شده بودند، سرنگون کرد.

میک مولروی، از مقام‌های پنتاگون در دوران دولت ترامپ، گفت: «استفاده از نیروی امنیتی دریایی برای حفاظت از آبراه‌های منطقه ایده خوبی است، اما یافتن کشتی‌های کافی برای اجرای موثر آن، می‌تواند چالش‌ برانگیز باشد.»

او در ادامه گفت که ایالات متحده می‌تواند کارهای زیادی انجام دهد، اما ممکن است لازم باشد که کشتی‌هایی را از مناطق دیگر به آن منطقه بیاورد.

براساس این گزارش، حوثی‌ها، شبه‌نظامیان شیعه شورشی در یمن‌اند که با برخورداری از حمایت جمهوری اسلامی ایران، پایتخت یمن را در ۲۰۱۴ تصرف کردند و بر بخش وسیعی از کشور مسلط شدند . پس از این اتفاق، جنگ داخلی یمن آغاز شد که تاکنون ده‌ها هزار کشته برجای گذاشته و باعث یکی از شدیدترین بحران‌های انسانی در جهان شده است. تحلیلگران می‌گویند که روابط جمهوری اسلامی ایران با حوثی‌ها در طول این درگیری تقویت شد، چرا که تهران به منبع حیاتی تسلیحات و تامین مالی برای ستیزه‌جویان حوثی تبدیل شده است.

عبدالملک الحوثی، رهبر این گروه چند روز پس از حمله حماس به اسرائیل که به واکنش اسرائیل و حمله گسترده آن به نوار غزه منجر شد، هشدار داد که در صورت عبور از «خطوط قرمز»، از جمله اگر ایالات متحده در جنگ غزه مداخله کند، «تلافی خواهند کرد».

بیشتر از جهان